مدیریت خانواده
اطلاعات لازم درباره رشته مدیریت خانواده به شرح ذیل ارائه می شود:
دروس تخصصی سال دوم
دروس تخصصی سال سوم
منبع: مدیریت خانواده فارس
اطلاعات لازم درباره رشته مدیریت خانواده به شرح ذیل ارائه می شود:
دروس تخصصی سال دوم
دروس تخصصی سال سوم
منبع: مدیریت خانواده فارس
شرايط مناسب براي نگه داري گياهان آپارتماني :
ا-نور مناسب
2- رطوبت كافي
3-حرارت
4-خاك مناسب
5-تهويه
منبع: یالان دونیا
از: اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختیاری
به: اداره کل آموزش و پرورش استان.............
موضوع:پیشنهاد استانداردهای جدیدآموزشی متناسب بانیازاستانها-گردآوری منابع الکترونیکی و cdآموزشی برای استانداردهنردرخانه-تحلیل آماری نمرات پنج درس نهایی هنرجویان
باسلام
احتراماباتوجه به اینکه دبیرخانه راهبری رشته مدیریت خانواده مستقردراستان چهارمحال وبختیاری قصدداردجهت کیفیت بخشی این رشته برنامه های زیرراانجام دهد
1تهیه تجربیات موفق هنرآموزان درخصوص کارهای عملی ودراختیارقراردادن این تجربیات به سایر استانها
2کیفیت بخشی استانداردهای این رشته وافزایش استانداردهاباتوجه به نیازها وامکانات همان استان
3بررسی کارهای هنرآموزان وهنرجویان وشناسایی استانهای برتر
لذاازسرگروههای آموزشی رشته مدیریت خانواده آن استان درخواست می شودباتوجه به عناوین اعلام شده آثارخود راتاتاریخ 15/3/1391 به اداره کل آموزش وپرورش استان چهارمحال وبختیاری- گروه تکنولوژی وگروههای آموزشی متوسطه –دبیرخانه راهبری کشوری رشته مدیریت خانواده ارسال فرمایید.ضمنا از همکارانی که آثاربرتری داشته باشندبه نحو مقتضی تقدیروتشکر به عمل می آید.
حبيب نيكخو
مديركل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختياري
رونوشت :
والدین می دانند که هر کودک تا اندازه ای ترس و اضطراب در خود دارد. با این حال نمی دانند که این ترس و اضطراب از کجا سرچشمه می گیرد. آنها به دفعات سوال می کنند: چرا بچه من این قدر وحشت زده است؟ او که دلیلی برای ترس خود ندارد.
اضطراب حتی در روزهای کودکی
شاید مفید واقع شود که برخی از سرچشمه های اضطراب در کودکان را توصیف کنیم و چند راه برای غلبه بر اضطراب ارائه دهیم.
ترس از رها شدن یکی از سرچشمه های اضطراب
بزرگترین ترس کودک این است که والدین او را دوست نداشته باشند و رهایش کنند. چنانکه روانشناسی آن را بطور برجسته ای در کتاب – شرق بهشت- نشان می دهد:
بزرگترین وحشتی که یک کودک می تواند داشته باشد این است که دوست داشته نشود، و طرد شدن دوزخی است که از آن وحشت دارد … و طرد شدن خشم را با خود می آورد و خشم نوعی جنایت را که شکل انتقام دارد …
کودکی، که عشقی را که آرزویش بود، دریافت نکرد، گربه را با لگد می زند و احساس گناه پوشیده خود را پنهان می سازد. و یکی دیگر آن قدر می دزدد که پول محبوبش می سازد. و کودکی دیگر دنیا را فتح می کند و همیشه گناه و انتقام و گناه بیشتر.
هرگز نباید کودکی را با طرد کردن تهدید کرد. چه بعنوان شوخی و چه بعنوان خشم، نباید به کودک هشدار داد که طرد خواهد شد. بارها در خیابان یا در سوپر مارکت، از دور می شنویم که مادری خشمگین به کودک خود که وقتش را تلف کرده است جیغ زنان می گوید: اگر همین الان نیایی اینجا ، همین جا ولت می کنم و می روم.
این نوع گفتار، ترس همیشه در کمین رها شدن را برخواهد انگیخت و کودک را بیش از پیش در خیال تنها رها شدن در دنیا فرو خواهد برد.زمانی که اتلاف وقت کردن کودک را نمی توانیم تحمل کنیم، بهتر است دستش را بگیریم و او را با خود بکشم تا اینکه با سخنان خود او را تهدید کنیم.
بعضی از کودکان اگر از مدرسه به خانه باز گردند و مادرشان را در خانه نیابند، به وحشت می افتند. اضطراب خاموش آنها از رها شدن خیلی زود بیدار می شود. بهتر است مادر با استفاده از یک یادداشت برای کودک پیغام بگذارد و جایی را که رفته است به کود ک اطلاع بدهد.( در نظر داشته باشید که نوشته را در جایی قرار دهید که کودک یقینا متوجه آن بشود.)
هرگز نباید کودکی را با طرد کردن تهدید کرد. چه بعنوان شوخی و چه بعنوان خشم، نباید به کودک هشدار داد که طرد خواهد شد
هنگامی که فراز و نشیب های زندگی ما را به اجبار از کودکان خردسالمان جدا می کند، باید برای این جدایی زمینه سازی کرد. برای بعضی ازوالدین دشوار است به کودک بفهمانند که آنها برای عمل جراحی، تعطیلات، یا برای انجام وظیفه ای اجتماعی از خانه دور خواهند بود. آنها بخاطر ترسی که از عکس العمل کودکشان دارند، هنگام شب یا وقتی که کودکشان در مدرسه است، یواش از خانه خارج می شوند و یکی از خویشاوندان و یا یک پرستار بچه را در خانه می گذارند که موقعیت را برای کودکشان توضیح دهد.
اضطراب حتی در روزهای کودکی
اگر کودکان را از قبل برای دوری از مادر آماده سازیم آنها خواهند توانست که فشار ناشی از این جدایی را آسانتر تحمل کنند. آماده سازی پر محتوا به چیزی بیشتر از توضیحات لفظی پیش پا افتاده نیاز دارد. برای آنکه به آماده سازی پر محتوا جامه عمل بپوشانیم ، بایستی از طریق همان زبان مخصوص کودکان در بازی ها و دنیای اسباب بازی ها با آنها ارتباط برقرار کنیم.
اگر کودکان را از قبل برای دوری از مادر آماده سازیم آنها خواهند توانست که فشار ناشی از این جدایی را آسانتر تحمل کنند. آماده سازی پر محتوا به چیزی بیشتر از توضیحات لفظی پیش پا افتاده نیاز دارد. برای آنکه به آماده سازی پر محتوا جامه عمل بپوشانیم ، بایستی از طریق همان زبان مخصوص کودکان در بازی ها و دنیای اسباب بازی ها با آنها ارتباط برقرار کنیم.
اضطراب ناشی از احساس گناه
والدین، آگاهانه و نا آگاهانه در کودکان احساس گناه پدید می آورند. احساس گناه، همچون نمک، عنصری مفید برای آب و تاب دادن به زندگی است، ولی نباید جریان اصلی در زندگی باشد. وقتی کودک از یکی از اصول رفتار اجتماعی یا اخلاقی سرپیچی می کند، آن وقت جایی هم برای مذمت و احساس گناه وجود دارد. با این وجود، کودک وقتی از داشتن احساسات منفی یا افکار ناپسند منع می شود، به ناچار احساس گناه و اضطراب خیلی زیادی خواهد داشت.
برای مانع شدن از احساس گناه غیر ضروری، والدین همچون یک مکانیک خوب که با ماشین خراب سر و کار دارد، باید با سرپیچی ها و نا فرمانی های کودک برخورد کنند. مکانیک، صاحب ماشین را خجالت زده نمی کند. او چیزی را که باید تعمیر شود به صاحب ماشین می گوید. مکانیک از سر و صداهای عجیب و غریب ماشین انتقاد نمی کند، بلکه از آن سر و صداها برای پیدا کردن عیب ماشین استفاده می کند.
برای کودکان دلخوشی بزرگی است که در باطنشان بدانند واقعا آزادند آنطور که دوست دارند فکر کنند و در خطر از دست دادن محبت و موافقت والدینشان قرار نگیرند
برای کودکان دلخوشی بزرگی است که در باطنشان بدانند واقعا آزادند آنطور که دوست دارند فکر کنند و در خطر از دست دادن محبت و موافقت والدینشان قرار نگیرند، اظهاراتی نظیر آنچه در زیر آمده مفید واقع خواهد شد.
((تو یک جور احساس می کنی،اما من جور دیگر، ما درباره این موضوع احساسات متفاوتی داریم)) بنظرت می آید که نظرت درست است ولی نظر من این نیست. من به نظر تو احترام می گذارم، اما خودم نظر دیگری دارم.))
اختلاف بین پدر و مادر ، یکی دیگر از سرچشمه های اضطراب
وقتی والدین با هم نزاع می کنند کودکان مضطرب می شوند و احساس گناه می کنند برای این مضطرب می شوند که محیط خانه شان مورد تهدید واقع شده است و احساس گناه می کنند زیرا در این اختلاف خانوادگی نقشی واقعی یا خیالی داشته اند. حال قابل توجیه باشد یا نباشد، کودک احساس می کند که او سبب اختلاف بین پدر و مادر بوده است.
کودکان در جنگ داخلی ای که بین والدین روی می دهد، بی طرف نمی مانند، آنها یا جانب پدر را می گیرند یا جانب مادر را، عواقب این جنگ داخلی هم به رشد صفات شخصیتی کودک صدمه می رساند و هم به رشد جنسی روانی او. وقتی پسری پدرش را طرد می کند یا دختری مادرش را، ان پسر و دختر مدل مناسبی نخواهد داشت تا خود را با ان وفق بدهند.طرد شدن از طریق بیزاری نسبت به همانندی با صفات شخصیتی و نسبت به تقلید از رفتار والدین نشان داده می شود. وقتی پسری مادرش را طرد می کند، یا دختری پدرش را، آن دختر و پسر ممکن است با احساس ظن و خصومت نسبت به تمام اشخاص جنس مخالف بزرگ شود.
اضطراب ناشی از دخالت در فعالیت های بدنی کودک
امروزه در بیشتر خانواده ها کودکان خردسال به خاطر کمبود جا برای فعالیت های حرکتی دچار ناامیدی و یاس می شوند. آپارتمان های کم فضا و اسباب و اثاثیه گرانبها شدیدا مانع از بالا و پایین پریدن و این طرف و آن طرف دویدن کودک می شوند. این محدودیت ها معمولا در اغاز زندگی کودک شروع می شوند. به کودک اجازه نمی دهند که در کالسکه اش بایستد، به کودک نوپا اجازه نمی دهند که از پله ها بالا برود، یا نمی گذارند که در اتاق نشیمن بدود.
کودکان، که بخاطر این محدودیتها دچار نومیدی می شوند تنشی را در خوذد ذخیره می کنند که باعث پدید آمدن اضطراب می شود. کودکان خردسال نیاز دارند که تنش خود را با فعالیت های بدنی آزاد کنند. آنان به فضایی برای دویدن و به اشیای کافی برای بازی کردن نیاز دارند. آنان به یک اتاق یا حیاط احتیاج دارند تا آزادانه به فعالیت بپردازند و در عین حال از لحاظ روانی نیز آسایش داشته باشند.
منبع:tebyan.net
مراحل نوشتن "Happy Biirthday"به این شرح است:
آن چه که نیاز دارید:
ماسوره نوکدار مخصوص شیرینی، شکلات آب شده، کیک رویهدار، خلال دندان
مرحله اول:برای ماسوره شیرینی، نوک مناسبی انتخاب کنید و درون آن، شکلات آب شده را بریزید.
نکته: اگر ماسوره شیرینی ندارید یک کیسه فریزر برداشته و قسمت نوک انتهای آن را، با قیچی ببرید، به صورتی که سوراخ کوچکی در آن ایجاد شود.
مرحله دوم: با استفاده از خلال دندان ابتدا و انتهای هر کلمه را روی یک خط مستقیم، مشخص و علامتگذاری کنید.
انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا با تمرکز بهتری، کار را شروع کرده و نوشتههای شما در مرکز کار قرار گیرد.
مرحله سوم: با خلال دندان روی رویه کیک اثر گذاری کنید.
در صورتی که در نوشتن اشتباه کردید آن قسمت را با رویه جدید بپوشانید و دوباره شروع کنید.
مرحله چهارم: قبل از این که به طور مستقیم روی کیک بنویسید سعی کنید متن مورد نظر را ابتدا بر روی یک بشقاب یا هر سطح صاف و تمیز دیگری تمرین کنید تا با اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری کار اصلی را شروع کنید.
مرحله پنجم: از دست دیگرتان برای همراهی با دستی که مینویسد کمک بگیرید تا به طور یکنواخت و بدون لرزش، متن مورد نظر که از قبل اثر گذاری شده، با شکلات آب شده پر شود.
www.realsimple.com
1- روی میز را با جاروبرقی تمیز کنید
جاروبرقی غبار روی میز را کاملا از بین میبرد. برای جلوگیری از خط و خش از سر باریک مخصوص گردوغبار استفاده کنید. سر باریک را بهآرامی تا زمان محو شدن غبار روی کل سطح میز بگیرید.
2- دستمال گردگیری را فراموش نکنید
از دستمال مخصوص گردگیری استفاده کنید. دستمالهای میکروفیبر معروف به دستمال جادویی نرم بوده، بدون نیاز به مواد پاککننده سطوح مختلف را بهراحتی تمیز میکنند.
برای تاثیر بیشتر قبل از استفاده آنها را کمی نمدار کنید.
دستمال را چهارلا کرده، هر بار یک گوشه از میز را با قسمتهای تمیز آن پاک کنید.
3- از گردگیرهای دستی یا برقی مخصوص استفاده کنید
گردگیرهای استاتیک از هزاران فیبر کوچک ساخته شدهاند که مانند آهنربا گردوغبار را به خود جذب میکنند. گردگیرهای از جنس لانولین طبیعی به راحتی گردوغبار را پاک و در خود نگه میدارد.
4- از اسپریهای تمیزکننده استفاده کنید
بعد از به کار بردن موارد فوق، برای تمیز کردن غبار از سطح میز و براق شدن آن از اسپری مخصوص استفاده کنید. این اسپریها مانع نفوذ غبار به داخل چوب میشوند به شرطی که از نوع مخصوص و مناسب چوب استفاده کنید. بعضی از آنها مخصوص وسایل تصویری و برقی هستند.
5- برای تمیز ماندن سطح میز کل خانه را تا جای ممکن از گردوغبار تمیز نگه دارید
حداقل هفتهای یکبار کل اتاقها را گردگیری کنید. برای این کار از سقف و وسایل روی دیوار شروع کنید و تا روی میز و کابینتها و کف زمین ادامه دهید. تا جای ممکن از جاروبرقی استفاده کنید. میتوانید از گردگیرهای برقی برای تمیز کردن همه چیز استفاده کنید.
روی فرشها جاروبرقی بزنید. پردهها را تکان داده، روی وسایل و قرنیز دیوار را گردگیری کنید.
دروغ ها بیان کننده حقایق مربوط به امیدها و دلهره ها هستند، دروغ ها آشکارکننده آن چیزی هستند که فرد می خواهد انجام دهد یا باشد. واکنش کامل و پخته نسبت به یک دروغ بیشتر بایستی درک مفهوم آن دروغ را منعکس کند نه انکار مفهوم آن یا محکومیت فرد دروغ گو را.
ما از طریق اطلاعاتی که از دروغها کسب می کنیم می توانیم به کودک کمک کنیم تا واقعیت ها را از افکار پوچ و خیالی تشخیص بدهد. وقتی پسر بچه ای به ما خبر می دهد که برای عید، فیل زنده ای را به عنوان هدیه سال نو دریافت کرده، اگر پاسخ دهیم «تو دلت می خواست این طور بود یا تو دلت می خواهد یک فیل داشتی» مفیدتر نخواهد بود تا اینکه دروغگویی او را ثابت کنیم و دست به انکار گفته او بزنیم.
دروغ ها به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول دروغ هایی هستند که حقایق را بیان می کنند، گاهی اوقات کودکان به این دلیل دروغ می گویند که اجازه ندارند حقیقت را بر زبان بیاورند؛ وقتی کودک به مادرش می گوید که از برادرش متنفر است، مادر شاید او را به خاطر این حقیقت گویی تنبیه کند. اگر همین کودک در آن لحظه برگردد و آشکارا به دروغ اعتراف کند و بگوید که حالا دیگر برادرش را دوست دارد، مادرش شاید به او پاداش بدهد و او را محکم در آغوش بگیرد و ببوسد. با این تجربه کودک نتیجه می گیرد که انسان را به خاطر حقیقت گویی کتک می زنند!
دسته دوم دروغ هایی هستند که محرک داشته باشند، والدین نباید سؤالاتی از کودکان بکنند که کودک به منظور دفاع از خود پاسخ دروغ به آنها بدهد. کودکان از اینکه پدر و مادر از آنها سؤال و پرس وجو کنند، متنفرند به خصوص هنگامی که گمان می کنند والدینشان از قبل پاسخ ها را می دانند. کودکان از سؤالاتی که نقش دام را دارند بیزارند. سؤالاتی که وادارشان می کند دروغ بگویند و یا حقیقت را بر زبان بیاورند و خجالت بکشند. در این صورت کودک می آموزد «پدر درک می کند. من می توانم مشکلاتم را به او بگویم».
● برخورد با دروغگویی خط مشی ما در برابر دروغ گویی مشخص است؛ از یک طرف ما نباید بازپرس بازی در بیاوریم و کودک را سؤال پیچ کنیم و موضوع را بزرگ جلوه دهیم، از طرف دیگر باید حتما و بدون تردید، رک و پوست کنده با کودک حرف بزنیم.
ما نباید کودکانمان را تحریک کنیم تا برای دفاع از خود دروغ بگویند و نیز آگاهانه برای کودک فرصت ایجاد نکنیم که دروغ بگوید. وقتی کودک قطعا دروغ می گوید، واکنش ما نباید غیراخلاقی و دارای هیجان شدید بوده بلکه باید واقعی و دور از احساس باشد چرا که ما می خواهیم کودکمان بداند که نیازی ندارد به ما دروغ بگوید.
منبع:روزنامه کیهان |
برای این منظور مرحله به مرحله پیش روید:
1- لوسترها را غبارروبی کنید
از یک پارچه میکرو یا بدون پرز برای غبارروبی لامپها و لوسترها استفاده کنید.
برای تمیز کردن پنکههای سقفی نیازی به نردبان نیست، میتوانید از گردگیرهای پرمانند استفاده کنید. در مورد لامپهای کثیف، پارچه را به کمی سرکه آغشته کنید. دقت نمایید که لامپ سرد بوده و دستتان خشک باشد.
2- مرتب کنید
وسایل اضافه و ریختوپاشهای هر اتاق را قبل از تمیز کردن جمع کنید.
هنگام ورود به هر اتاق چند جعبه همراه خود داشته باشید. یک جعبه را به وسایل قابل فروش اختصاص دهید. یک جعبه برای وسایلی که میخواهید اهدا کنید، در نظر بگیرید و داخل یک جعبه وسایل دور ریختنی بریزید.
• توضیح آن که در بسیاری کشورها رسم است مردم وسایل اضافه خود را در حراجی که به "حراج در گاراژ" معروف است به فروش میرسانند. شما نیز میتوانید در صورت امکان چنین مراسمی را باب کنید.
بقیه وسایل را در اتاق و جای درست آنها قرار دهید.
3- لباسهای زمستانی را جمع کنید
با گرم شدن هوای بیرون، لباسهای زمستانی را شسته و آنها را جمع کنید.
لباسهایی که خراب میشوند را به خشکشویی بدهید.
به این ترتیب با جمع کردن دستکشها، چکمهها و لباسهای ضخیم؛ جای کافی برای لباسهای بهاره خواهید داشت.
4- وسایل ایمنی را چک کنید
خانهتکانی بهار، فرصت مناسبی برای چک کردن وسایل ایمنی از جمله دستگاه تصفیه هواست.
باتری دستگاهها و تمام موارد ایمنی را کاملا چک کنید.
در صورتی که کپسول آتشنشانی ندارید، حتما یک مورد خریداری کرده، آن را در آشپزخانه قرار دهید.
در بیرون منزل:
5- بیرون خانه را رنگ کنید
بهار بهترین زمان برای دادن چهرهای جدید به خانه از طریق رنگ کردن است. انتخاب رنگ روز، خانه فراموش شده شما را دیدنی خواهد کرد.
دقت کنید ممکن است مجبور شوید رنگی را که انتخاب مینمایید تا 10 سال تحمل کنید. پس در انتخاب آن خوب فکر کنید. در صورتی که خانه نیازی به رنگ کامل ندارد، بعضی از قسمتها را رنگ یا لکهگیری کنید تا تمیزتر نشان داده شود.
6- شستشو با فشار
شستشوی پنجرهها و قسمتهای قابل دسترس نما با فشار آب به خصوص در خانههای ویلایی، از رشد قارچها و کپکها که از دودهها تغذیه میکنند، جلوگیری میکند.
7- سرکشی به قرنیز و ناودانهای پشتبام
در صورتی که بدانید نفوذ آب در طول سال از نظر مالی چه مالی خسارت زیادی به نمای بیرونی و دیوارهای خانه وارد میکند، لزوم سرکشی 6 ماهه به آنها را احساس خواهید کرد و قبل از آمدن باران بهاری، آخرین بازمانده های برگ های پاییزی را جمع خواهید کرد.
8- تغییرات فصلی
با تمام تجهیزات فصل زمستان از نمک گرفته تا پارو و زنجیر چرخ خداحافظی کنید و ابزار مربوط به گلکاری و باغبانی را از انباری بیرون آورید.
9- مبلمان فضای بیرون
مبلمان مخصوص ایوان، بالکن یا حیاط را تمیز و آنها را تعمیر کنید.
با استفاده از اسپری رنگ، قسمتهای رنگ پریده میز و صندلیها را بپوشانید.
خسته نباشید. حالا با خیال راحت به استقبال بهار بروید.
http://www.bhg.com
انجام کارهای عید، از دور ریختن وسایل اضافه و تعمیرات گرفته تا تمیز کردن همه قسمتهای داخل و بیرون خانه به خصوص اگر با خرید عید همراه شود، وقتگیر اما رضایتبخش است. سعی کنید اتاق به اتاق شروع کنید تا کمتر خسته شده و بدانید کجا را کاملا تمیز کردهاید.
1- به استقبال بهار بروید
اگر برای انجام کارهای بهاری کاملا آمادهاید، راهنماییهای ما در انجام خانهتکانی، کارهای مربوط به هر اتاق، نظافت و تعمیرات بیرونی مفید خواهد بود.
2- پنجرهها را تمیز کنید
برخلاف معمول، یک روز ابری را به تمیز کردن پنجرهها اختصاص دهید. در روزهای آفتابی مواد شوینده سریع خشک شده و لکه بر جا میگذارد.
3- درهای کشویی آلومینیومی
اگرچه ممکن است فکر کنید شیارهای درهای کشویی جزو جاهایی نیست که ابتدا باید تمیز شوند ولی بهتر است قبل از آن که کارهای سرگرمکننده بیرون و مربوط به این فصل، شما را از این قسمت غافل کند، آن را انجام دهید.
برای تمیز کردن این قسمت از یک مسواک خشک و قدیمی استفاده کنید تا خرده آشغالها کنده شوند. سپس جاروبرقی زده، با یک اسفنج نرم و مرطوب شیارها را تمیز و به کار این قسمت پایان دهید.
4- تمیز کردن سطوح
ممکن است در نظافت روزانه، ستونها، دیوارها و چارچوب درها نادیده گرفته شوند ولی لازم است سالی یک بار به خوبی تمیز شوند.
به اندازه یک سرنگ مایعظرفشویی را داخل یک سطل آب گرم بریزید و با استفاده از یک اسفنج آنها را تمیز کنید.
5- تمیز کردن فرشها
برای سالم ماندن فرشهای نو، لازم است آنها را هر 16-12 ماه یک بار به صورت اصولی کاملا تمیز کنید. برای این منظور به دنبال قالیشوییهای معتبر و با سابقه باشید. برای تمیز کردن فرشها در خانه، از شامپوهای قوی مخصوص فرش استفاده کنید.
6- زیر مبلها و وسایل را تمیز کنید
با کمک فردی دیگر، میز صندلیها و مبلها را جابهجا کنید. وسایل داخل آشپزخانه را نیز تا جای ممکن از دیوار دور کنید تا بتوانید زیر آنها را کاملا جاروبرقی بزنید.
7- رویه مبلها
جلای مبلهای چرمی را با استفاده از شویندههای مخصوص وسایل به حالت اول برگردانید.
از برسهای مخصوص جیر برای بلند شدن پرز رویههای نبوک استفاده کنید.
در مورد مبلهای چوبی از شوینده و پلیشی که خود با مواد طبیعی درست میکنید، استفاده نمایید:
8- پرده و زیرپردهایها
در مواردی که پرده آن قدر کثیف نیست که لازم باشد آن را بشویید، برای زدودن گردوغبار از روی آن، پرده را همراه یک ورق نرمکننده پارچهای داخل خشککن قرار دهید.
کارهای مربوط به هر اتاق:
9- مرتب کردن اتاقخواب
حال و هوای تازهای به اتاق خواب بدهید.
تشک تخت را سر و ته کنید.
پتوها و روتختی را شسته یا به خشکشویی دهید.
ملحفه و روبالشتیها را بشویید.
روبالشتیها را به صورت حرفهای بشویید و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند. یا آنها را روی دور خشککن (با هوا نه گرما) ماشینلباسشویی قرار دهید.
فرش یا موکت اتاق خواب را شسته یا بخارشور کنید.
چطور سلامت شما در بستر به خطر میافتد؟
10- تمیز کردن حمام
ممکن است هر هفته حمام را با برس مخصوص تمیز کنید اما الان زمان دور ریختن وسایل اضافه و کهنه این قسمت است.
قوطیهای خالی و مواد بهداشتی تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.
لیفها را عوض کنید.
حولهها را شسته، خشک کنید.
پرده حمام را بشویید و زیرپاییهای پاره را عوض کنید.
11- آشپزخانه
به سراغ کابینت مربوط به داروها بروید و تاریخ مصرف گذشتهها را دور بریزید.
برای تمیز کردن طاقچهها، کشوها و کابینتهای آشپزخانه وقت بگذارید.
نایلون داخل کابینتها را عوض کنید.
وسایلی را که مصرف ندارید، داخل انباری گذاشته یا به کسی ببخشید.
ادویههای مانده یا موادغذایی تاریخ مصرف گذشته مانند بیکینگ پودر را دور بریزید.
یخچال و فریزر را تمیز کنید.
پشت و زیر یخچال را جاروبرقی بزنید.
http://www.bhg.com
کارگاه یک روزه سبزی آرایی در تاریخ ۱۳/۱۱/۹۰ در هنرستان راضیه دامغان برگزار می شود .
مدرس دوره خانم ثریا مقیمی می باشند.
منبع:آشپزی رنگین
منبع:آشپزی رنگین
لطفاانجام فعالیت های سه ماهه دوم دبیر خانه را با توجه به زمان اجرا در نظر داشته باشید چرا که ارزیابی نهایی با توجه به زمان انجام فعالیت ها صورت خواهد گرفت.
برنامه عملیاتی دبیرخانه راهبری کشور بشرح زیر باطلاع میرسد :
فعالیت های تخصصی: 1-تدوین نمونه برگهای مربوط به بازدید های نظام مند سرگروه های آموزشی استان از هنرستانها 2-تحقیق و پزوهش های در خصوص مسوولیت ها اجتماعی انسان (علم تدبیر منزل) |
زمان اجرا |
فعالیت های عمومی |
ردیف |
محور |
طی سال تحصیلی |
طراحی و بروز رسانی سایت یا تعامل آموزشی ودرسی با هنرآموزان |
1 |
طراحی آموزشی |
سه ماهه دوم |
تهیه آمار از وضعیت موجود رشته مدیریت خانواده به تفکیک استانی (هنرآموزان ،هنرجو،تجهیزات وفضا) |
2 | |
سه ماهه اول |
معرفی سایت های مورد استفاده در رشته مدیریت خانواده |
3 | |
سه ماهه دوم |
نقد وتحلیل کتابهای درسی رشته مدیریت خانواده |
1 |
نقد وبررسی محتوا |
سه ماهه دوم |
بررسی استاندارد های آموزشی رشته مدیریت خانواده |
2 | |
سه ماهه اول |
تهیه طرح درس های نمونه در هر یک از دروس رشته مدیریت خانواده |
3 | |
سه ماهه سوم |
گرد آوری منابع الکترونیکی و سی دی های آموزشی برای استاندارد هنر در خانه |
1 |
بهبود روش های یاددهی-یادگیری |
سه ماهه اول |
بررسی شرایط احراز در بکارگیری نیروهای متخصص در رشته مدیریت خانواده |
2 | |
سه ماهه سوم |
پیشنهاد استاندارد های جدید آموزشی متناسب با نیاز استان |
1 |
خلاقیت و نوآوری |
سه ماهه دوم |
گرد آوری تجربیات موفق و ابتکارات همکاران در استانهای کشور |
2 | |
سه ماهه دوم |
تهیه آلبوم عکس از کارهای هنرآموزان وهنر جویان برتر و تشکیل نمایشگاهی از دستاورد های استان ها |
3 | |
سه ماهه سوم |
تحلیل آماری نمرات 5درس امتحان نهایی هنرجویان |
1 |
بهبود شیوه های ارزشیابی |
سه ماهه سوم |
طراحی سوالات امتحانی نمونه از دروس رشته مدیریت خانواده |
2 | |
سه ماهه سوم |
ارزیابی از عملکرد سرگروه ها ،رتبه بندی و تشویق افراد فعال |
3 |
مسابقات علمی – کاربردی شاخه ی کاردانش ، رشته ی مدیریت و برنامه ریزی امور خانواده ، مرحله ی استانی
مسابقات علمی - کاربردی شاخه ی کاردانش ، رشته ی مدیریت و برنامه ریزی امور خانواده ، درسال تحصیلی 91-1390 برگزار می گردد. مرحله ی تئوری استانی که در دوم اسفند ماه ساعت 10 صبح به صورت هماهنگ کشوری بر گزار می گردد ، علاوه بر کل مطالب مهارت های سال دوم ( هنر در خانه و سالم زیستن مقدماتی ) ، شامل 60 در صد مطالب دروس مهارتی سال سوم نیز خواهد بود .
هر هنرستان می تواند حد اکثر دو نفر از هنر آموزان پایه ی سوم که سال گذشته بالا ترین نمرات درسی را کسب نموده اند معرفی نماید.
جهت اطلاع هنر آموزان مربوطه 60 در صد دروس مهارتی سال سوم به شرح زیر می باشد :
- مهارت های سالم زیستن پیشرفته شامل کتاب مراقبت های بهداشتی درمانی در خانواده
پودمان های :
1- بیماری های واگیر و غیر واگیر ( کامل )
2- اصول مراقبت از بیمار در خانواده ( کامل )
3- مراقبت از مادر و کودک در خانه ( کامل )
- مهارت برنامه ریزی امور خانواده شامل :
1- کتاب مدیریت خانواده و هزینه ها تا صفحه ی 51 تا سر مبحث تحول در شیوه های مدیریت
2- کتاب مدیریت خانواده جلد 1 ( کامل )
3- کتاب مدیریت خانواده جلد 2 شامل : بخش اول (برقراری روابط انسانی و اخلاقی در خانواده و جامعه ) بطور کامل
توجه 1 : بخش عملی
در بخش عملي از استاندارد آموزشي هنر در خانه ، توانايي هاي 7 الي 15 (بخش خياطي) و توانايي 16 ( بخش گلدوزي) آزمون گرفته مي شود.
در بخش عملي استانی از هنرجويان برتر (با توجه به عنوان رشته و تعداد شركت كنندگان) بخش تئوري در هر رشته تا نيمه اول اسفند ماه آزمون گرفته خواهد شد.
توجه 2 : محاسبه نمرات
آزمون تئوري مرحله كشوري 30 درصد از كل نمره آزمون را تشكيل مي دهد.
آزمون عملي مرحله كشوري 70 درصد از كل نمره آزمون را تشكيل مي دهد.
سقف نمرات بخش تئوري و عملي مرحله ي استاني ، مانند مرحله ي كشوري محاسبه مي گردد
*** همکاران لطفا" به ترتیب تدریس مطالب توجه داشته باشند تا در زمان برگزاری مسابقات استانی با مشکل مواجه نشوند.
به نقل از گروه مدیریت خانواده استان فارس
اولین جلسه کلاس ضمن خدمت تحلیل استاندارد هنردرخانه روز پنج شنبه ۲۹/۱۰/۹۰ در
هنرستان راضیه دامغان برگزار می شود.
لطفا تا تاریخ ۲۵/۱۰/۹۰ طرح درس های روزانه خود را با فرمت زیر در قالب سی دی و پرینت شده به گروه آموزشی استان ارسال نمایید.
با تشکر
جهت اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.
مشخصات کلی |
طرح درس: کلاس: مدت: تعداد دانش آموزان: نام معلم: تاریخ : موضوع: دوره : شماره طرح درس: | |||
هدف کلی |
دانش آموز در پایان این درس باید بتواند: | |||
هدفهای جزئی و رفتاری(تحلیل آموزشی) |
دانش آموز در پایان این درس باید بتواند: | |||
روشها: رویکردها: تئوری ها : | ||||
حیطه های یادگیری |
شناختی دانستنیها |
|||
روانی، حرکتی، مهارتها |
||||
عاطفی نگرش ها |
||||
وسایل |
زمان | |||
قبل از شروع درس |
||||
آماده سازی |
رئوس مطالب |
| ||
فعالیتهای مربوط به روشها |
| |||
ارائه درس جدید |
رئوس مطالب |
| ||
فعالیتهای مربوط به روشها |
| |||
تکمیلی |
رئوس مطالب |
| ||
فعالیتهای مربوط به روشها |
| |||
ارزشیابی |
ورودی |
| ||
تشخیص |
| |||
مرحله ای |
| |||
پایانی |
| |||